Oppgave & amp; Hensikt.

Oppgave & amp; Hensikt.

Tidlig neste ar i februar vil den forste av Russlands nye produksjon, Tupolev Tu-160M2 Blackjack supersoniske strategiske bombefly, ta i luften.

Den nye bombefly er i hovedsak en prototype av en neste generasjons variant av den rverdige Blackjack, den forste generasjonen ble bygget i lopet av 1980-tallet i Sovjetunionens siste dager. Russland opererer 16 av de overlevende flyene som langdistanse cruise missile carrier som en viktig del av sin strategiske bombefly. Flyet har fungert bra i Russlands Syria-kampanje som fungerer som lanseringsplattformer for den smidige MKB Raduga H-101 cruise missilen, som antas a ha en rekkevidde mellom 4.500 og 5.500 km.

Flyet med fabrikknummer 804 basert pa sovjetiske fly gjennombrudd vil bli rullet ut av Kazan Aviation Enterprises sluttmonteringsverksted og levert til flyetestestasjonen i november i ar, sa en russisk forsvarsindustriskilde Moskva-baserte TASS nyhetsbyra. «Flyet forventes a utfore sin debutflytur fra bedriftens flyplass i februar neste ar.

Ifolge den russiske forsvarsindustriens kilde vil den nybygde Tu-160 i utgangspunktet kunne utfore de samme oppdragene som den eksisterende Blackjack-flaten nar den ruller ut fabrikken i Kazan neste ar. Imidlertid vil flyet senere bli endret til den oppgraderte Tu-160M2-standarden.

«Det 804. flyet blir senere oppgradert til Tu-160M2-varianten, & # 8221; Forsvarets kilde fortalte TASS.

Tidslinjen for den forste flyreisen til Tu-160M2 virker noe mer optimistisk enn tidligere uttalelser fra det russiske forsvarsministeriet – og kan ga over noen maneder, noe som er ganske vanlig i forsvarsindustrien. «Den forste Tu-160M2 forventes a ga av i slutten av 2018, etterfulgt av fullskala produksjon i 2021,» forteller kollega Gen. Viktor Bondarev, kommandor for det russiske luftvapen, det statseide RIA Novosti nyhetsuttaket sist ar.

Indikasjoner er at Tu-160M2 vil v re Russlands prim re bomber modernisering innsats.

«Tu-160M2-programmet er en av de kjente linjepostene i det kommende GPV 2018-2025 (statlig bevegelsesprogram) som skal signeres innen utgangen av dette aret,» Michael Kofman, en forsker som spesialiserer seg pa Russiske milit re anliggender ved Senter for Navalanalyser fortalte National Interest.

«En ny serie med Tu-160-er er heller ikke en liten utfordring, da det inneb rer a gjenopplive den opprinnelige produksjonsprosessen for bombefly og etablere en produksjonslinje for noe Russlands forsvarsindustri ikke hadde gjort i en stund.»

Tu-160M2 – selv om det mer eller mindre beholder samme flygelskap – er praktisk talt et nytt fly under hetten. Den nye bombefly vil ha helt nye oppdragssystemer og drevet av oppgraderte versjoner av den eksisterende Kuznetsov NK-32 afterburning turbofan. De moderniserte motorene er mer drivstoffeffektive og mer palitelige enn de opprinnelige motorer.

«Den nye motoren er NK-32 02-serien, som skal v re mye mer drivstoffeffektiv,» bemerket Kofman. «Den opprinnelige NK-32-motoren hadde problemer.»

Russerne planlegger a kjope om lag halvparten av den nye Tu-160-varianten. Det er ogsa sannsynlig at de 16 originale modellene Tu-160 flyger vil bli oppgradert til den nye standarden. Moskva kan gjore med den oppgraderte Tu-160M2 for sin strategiske bombefly fordi det russiske luftvapenet, i motsetning til USAs luftvapen, ikke forventer at det massive flyet skal trenge inn i fiendtlig luftrom for a levere sin nyttelast. I stedet, Tu-160-som er i stand til hastigheter pa over Mach 2.0-ville dash inn i posisjon for a starte langdistanse standoff cruise missiler. Som sadan anses ikke skygge a v re spesielt viktig. Faktisk er en av fordelene med en sv rt synlig strategisk bombefly at den gjor det mulig a kjenne til nukle r signalering.

Russland er ogsa pastatt a jobbe med utviklingen av Tupolev PAK-DA stealth bomber. Imidlertid er det ikke sannsynlig at prosjektet snart kommer til a materialisere seg. Det ser ikke ut som et presserende behov for a bygge et slikt fly, eller ressursene er lett tilgjengelige for a utvikle en slik maskin. «I stedet for a helle penger til en helt ny bomberdesign, som PAK-DA, vil Russland i stedet modernisere og bygge en ny oppgradert variant av Tu-160,» sa Kofman.

Denne artikkelen opprinnelig dukket opp pa National Interest.

Les mer fra Nasjonal interesse:

FRA OM WEBEN.

&kopiere; 2018 Hirepurpose. Alle rettigheter reservert. Registrering pa eller bruk av dette nettstedet inneb rer godkjenning av vare brukervilkar.