OneDirt.

OneDirt.

To-Barrel Tricks.

Det er flere enkle modifikasjoner JET anbefaler a oppgradere den klassiske Holley 4412 500 cfm to-fat carb for a gjore det rase klar.

JET Performance avslorer noen fa 4412 Carb Techniques.

Ord og bilder: Jeff Smith.

To-karet karburatorer trenger ikke a v re dodens kyss for kraft. Med de riktige endringene kan selv regler som forbyr luftstrommodifikasjoner, fortsatt brukes til din fordel. En av de mest popul re drivstoffblandere for disse klassene er 500 cfm Holley 4412 karburator. Vi snakket med JET Performance Fuel Systems ‘karbekspert Johnnie Valdez, som tilbod a dele noen fa grunnleggende tweaks som de utforer pa disse underforsterkede karburatorene, for a forbedre ytelsen.

Vare forgasser, men av en begrenset klassebil, var egentlig rett ut av esken. JET foreslo endringer i emulsjonshullene i maleblokken (pilene) og oker ogsa storrelsen pa effektventilkanalbegrensere (PVCR).

Disse endringene er lovlige under de fleste klasseregler, siden de fleste sanksjonerende organer kun regulerer endringer i luftstrommen. Tuning tipsene i denne raske historien er alle ment a forbedre forgasserens drivstoffkurve. Selvfolgelig delte de ikke alle sine hemmeligheter – ingen anstendig karburator-tuner noensinne vil – men selv disse enkle modifikasjonene vil hjelpe drivstoffkurven sammenlignet med en utelukket karburator.

500 cfm Holley 4412 er i utgangspunktet den fremre halvdelen av den klassiske 3310 750 cfm Holley forgasseren med 1 3/8 tommers venturier og 1 11/16 tommer gasspjelddiametre. En del av stromningsavviket (halvparten av 750 cfm er 375 cfm, ikke 500) skyldes at Holley bruker en testdepresjon pa 1,5 tommer kvikksolv for sine fire fat karbohydrater, mens den stoter til 3 tommer kvikksolv for sine to-fat versjoner . Dette skyldes at to tonner skal trekke mer vakuum pa WOT hvis de ses som en flytbegrensning. Uavhengig av klassifiseringer, kan 4412-enheten justeres som en typisk Holley fire-fat.

Siden vi skal mate en sulten liten blokk med bare en nal og et sete, oker en av de forste tingene JET okningen 0,097 tommers diameter med en storre 0.120 tommers samling for a oke drivstoffmengden med samme drivstofftrykk. JET erstatter ogsa messingflasken med en oppdatert nitrophyl float kile for a opprettholde et hoyere drivstoffniva i hjornene. Det kan ikke hores ut som en stor sak, men en lagerflate kan presse innlopet lukket under hoye sidekrefter, noe som ikke er onskelig. En kileformet flyter lar brennstoffet stables i hoyre side av drivstoffskalen, samtidig som effekten pa nal og sete minimeres.

Holley utruster 4412 med en 50cc akseleratorpumpe som JET har funnet, er unodvendig. Valdez erstatter den storre pumpen med den mindre 30cc pumpe som finnes pa de fleste Holley fire-karburatorene.

Valdez foreslo ogsa at Holley 50cc akseleratorpumpen er overkill for denne applikasjonen, slik at de regelmessig erstatter den med en lagerfylt 30cc pumpe.

Ved a flytte til maleblokken, vil JET evaluere motorstorrelsen, pustekapasiteten, kompresjonen og kam-timingvariablene og anbefale endringer i bade emulsjonskretsene og ventilventilkanalbegrenseren (PVCR) -apningene. Valdez anbefaler at kraftventilen holdes pa plass slik at motoren kan kjore skarpere mot en del gasspjeld, noe som er en kritisk, men ofte oversett faktor for sirkelsporforgassere.

Visse Holley 4412 gassplater blir boret med et par 0,093 tommer hull for a tillate ytterligere bypass-luft ved tomgang. Fordi disse motorer er ofte utstyrt med langvarige kamaksler, anbefaler JET a apne disse hullene til 0,173-tommers. Den storste fordelen er a lukke gasspjeldene mer fullstendig i tomgang slik at de knapt avdekker tomgangsoverforingssporet. Dette forbedrer kraftig tomgangskvalitet og forhindrer a trekke overskytende drivstoff i tomgang. En sekund r fordel er at de storre hullene pleier a forhindre a trekke for mye rike luftbrenselforhold pa retardasjon nar bilen gar inn i hjornet.

Holley plasserer 0,093-tomme tomgangspasseringshull (piler) i «215» gasspjeldbladene. JET har fastslatt at disse er undersized for de fleste sirkelsporkameraer, slik at de borer dem ut til en mye storre 0,173-tommers. Dette forholdet er vist med de to overforingsstansene. Dette gjor det mulig a lukke gasspjeldene til riktig posisjon i forhold til tomgangsoverforingssporet.

Vi har bare rort noen fa enkle endringer, men hvis du har en forgasser, tror du noen profesjonell hjelp, tilbyr JET tre nivaer av modifikasjoner, med trinn 1 og 2 som gjor alle endringene nevnt her, pluss flere. Stage 3 mods oker venturi diameteren for klasser der luftstrommodifikasjoner er lovlige. Ta en titt pa JETs nettsted for mer informasjon eller ring dem pa deres Tech Line. Bare fordi det er en to-fatet betyr det ikke at det ikke kan optimaliseres. Alt du trenger a vite er alle riktige skritt a gjore for a hjelpe den karburatoren til a fullfore sin evne.

Jet Performance Products.

Ingen relaterte innlegg.

NYLIGE KOMMENTARER.

Kan karburatorene sendes inn for modifikasjoner for a optimalisere dem? Jeg kjorer en dirt track fabrikk og trenger all hjelp jeg kan fa. Ogsa, hva er kostnaden og snu seg for a fa den tilbake?

Siste nytt.

Nye produkter Showcase.

Nylige videoer.

Copyright & copy; 2013. Alle rettigheter reservert. Policy og vilkar.