Kawasaki Versys-X 300 Review 2017.

Kawasaki Versys-X 300 Review 2017.

Jeg mistet en gang en mule pa et blackjackbord i Marrakech. Ikke bokstavelig talt, sa vidt jeg vet, har fire-legged-pakker aldri fatt lov til a ga inn i Grand Casino de la Mamounia.

La Mamounia er uten tvil det fineste hotellet i Marrakech, men det som ikke er i tvil er at det var et favorittferiested for Winston Churchill som besokte hotellet for og etter krigen a bruke tid pa a maler byen han ansett a v re «Paris of Sahara ‘.

Vart forferdelige besok foregikk for 25 ar siden som en del av en tapelig plan for a fordoble pengene vare, og dermed utvide var klatringstur i Djebel Saghro for a inkludere en uke med a oppdage nye ruter i High Atlas. Naturligvis mistet vi, og de kontanter som vi ville sette til side for a ansette et andre pakke dyr, var na en krollet haug i croupierens trygge.

Jeg fant meg selv a tenke tilbake til de halcyondager hvor fortinnede marokkanske sardiner var frokost, lunsj og middag som vi crested P1504-stien som gar opp og over 2,283m Tizi n’Tazazert-passet. P1504 er et spektakul rt og utfordrende smuss spor dissekere den torre Djebel Saghro regionen Marokko, et fjellkjede som sitter sor og ost for den mektige High Atlas, og er na en favoritt for eventyr motorsyklister.

For tjuefem ar siden, hadde jeg v rt der til fots, med et par klatringskamre og en mule som pakker en 14-dagers forsyning av fortinnet fisk. I stedet for a overveldende var firbente folgesvenn, hadde var boyd for det mislykkede sting v rt a b re vart overskytende klatringsutstyr og overdose pa fisk bevart i saltlake. Vi tilbrakte to uker i Saghro klatring suveren rock og fotturer nye stier pa en tid da regionen ikke var pa eventyr kartet.

I lopet av de siste arene hadde jeg reist P1504 et par ganger pa en motorsykkel, men na var jeg her pa en familieferie. Vi hadde samlet de to gutta pa baksiden av en Toyota Land Cruiser i Casablanca pa et lofte om a kunne spille i verdens storste sandkasse og her var vi pa vei til sanddynene i Sahara ved toppmotet ekstern Tizi n’Tazazert pass.

Jeg nevner alt dette som i det fjerne, kunne jeg se en motorsykkel som gjorde veien oppover den bratte, steinete stien pa den sorlige flanken av fjellet. Det viste seg ogsa at den som kjorte pa sykkelen, hadde pa seg en pute, og dette pa en sti hvor jeg har sett noen solo-kjorere pa KTM 400-tallet som brot i svette.

Etter hvert som sykkelen kom n rmere, kunne jeg fa frem de velkjente bla Berber-hodeplaggene til bade rytter og pute. Disse var ikke vestlige eventyrrytere pa ferie, men lokalbefolkningen gar om dagen sin virksomhet pa en gammel, battered kinesisk 125-motorsykkel som ble bygget for gadebruk i stedet for en hoy fjellsti sprakket med stein og trapper.

Neste gang jeg tilbakekalte disse Berber-hodeplaggene, var steintrap og ruts akkurat den andre dagen da jeg fant meg selv a padle gjennom en steinete, gjormete del av en gronn kjorefelt i Gloucestershire, satte seg opp i den nye Kawasaki Versys-X 300.

Versys er ikke det jeg vil kalle en terrengsykkel eller sykkel i konvensjonell forstand, og i sin standardform, uten kollisjonsstenger, sumpvakt eller knobbydekk, er det altfor eksponert og uegnet for en tur ned en gnarly gronn kjorefelt. Men her var jeg, paddling lykkelig bort gjennom en seksjon jeg hadde tenkt pa to ganger om jeg hadde v rt pa en stor og tung stor kapasitet opplevelsessykkel.

Nar det gar toft, og kjorligheten din er under en Dakar-konkurrent, er den beste sykkelen a ri den letteste og mest overkommelige, og dermed mener jeg en der du enkelt kan plassere to fot pa gulvet for stabilitet og hjelpe ting sammen, samtidig som du ikke foler deg traumatisert av vekten, og tanken pa a matte plukke den opp igjen, skal det verste skje. Gitt valget mellom en lett 300cc eller et monster 1200cc, vet jeg hvilket fjell Berbers i Marokko ville velge & # 8230; En kinesisk 125.

Uansett, det jeg far her er at det storste salgsargumentet til en Kawasaki Versys-X 300 er sannsynligvis det faktum at det ikke er en monsterstorrelses eventyrsykkel der du trenger en trappestige for a montere og innsiden av benmaling av Cyd Charisse (yngre lesere du har gatt glipp av) for a berore gulvet.

Etter a ha deltatt i britisk presselansering pa 300, var jeg glad for at Kawasaki hadde bestemt seg for a lane oss en sykkel for langsiktig testing. Starte hendelser pleier a bli tatt i et tempo der kognitiv kapasitet er fullt lastet med a forsoke a holde gummi side opp med lite a spare for a tenke pa egenskapene og egenskapene til maskinen.

Det jeg kan fortelle deg fra lanseringen, er at det er en morsom sykkel a ri, pinnene kan skrapes og det toppes ut pa rundt 93mph med en feit gammel fyr pa kontrollene. Ingen av dem slar meg som klare grunner til a kjope en Versys-X 300, med mindre du er gammel, overvektig, nyter a skrape fotstottene og vurdere 93mph ultimate i terminalhastighet. Kanskje det er en liten nisje der jeg har unnlatt a fa oye pa.

Sa forste inntrykk av den nye baby Versys; vel det er lite, men ikke altfor sa, det er godt utformet og satt sammen og foles ikke sa spinkelt som noen nye sykler jeg har testet sent, og det kommer med mer av en «toppleppe» enn et eventyr «nebb ‘. Alt i alt liker jeg helt nytt utseende av den nye Kawasaki.

Jeg kan svinge et ben over setet uten a dele sommer eller trekke en hamstring som er noe eldre, mindre fleksible ryttere vil sette pris pa, som vil de med en kortere statur. En gang ombord pa Versys er jeg i stand til a plante begge fottene flatt pa bakken med litt kn rboyning i reserve, noe unntak i eventyrverdenen der tippeturer i n rheten av Armageddon er den salvede holdning.

Bortsett fra de knappe styrene, har 300 et solidt preg med alle nodvendige kontroller pa riktig sted, og dashen er en fin og enkel aff re som ikke trenger en 200-siders instruksjonsbok for a navigere. Du far en stor, klokkeformet rev-teller, en digital mph-skjerm, samt forskjellige hyggelige a vite indikatorer som Trip A og B, pluss MPG-skjermer.

Sannsynligvis den mest slaende egenskapen til den nye Kawasaki som du far oppleve fra av er stolen i setet. Du vet bare at det kommer til a v re et tilfelle av a ha pa deg i stedet for den andre veien. Ganske hvorfor selskapet har gatt for en sa fast sadel, var ikke apenbar i begynnelsen, og heller ikke da jeg begynte a squirming rundt noen timer senere. Ettermarkedsplassenes beslutningstakere legger merke til, det er noe salg a fa her.

Jeg fant ergonomien litt pa den lille siden med den hellige treenigheten av hender, fotter og bakside, bare litt for skarp for min 6ft 2-in-ramme. Ikke ubehagelig sa, jeg skynder meg a legge til, bare et snev pa den lukkede, ikke apne siden. Men sa er dette en mindre sykkel enn jeg er vant til, og jeg er sikker pa at jeg ville bli vant til passformen i kort rekkefolge.

For du begynte opp Versys, hadde jeg en liten padle og presset rundt en skranende grus parkeringsplass, og jeg ma si at denne sykkelen er sv rt manovrerbar i forhold til de fleste jeg rir i disse dager, en annen faktor som skal appellere til de som har problemer med mannen handtere de storre dyrene i sakte, stramme situasjoner.

Ved a starte opp 300, vet du bare at det ikke kommer til a bite deg pa rumpa, den glatte lydmotoren er mer akustisk Enya enn full pump Led Zep. A trekke i koblingen er en annen apenbaring; Versys kommer med den letteste koblingen som er kjent for denne mannen, glem om en to eller en-fingers operasjon, et dypt pust er alt som trengs for a suge i denne spaken.

Som nevnt pa forrige side, er en funksjon av presselanseringer at de samle rytterne (inkludert stottelinjene) sannsynligvis vil v re ex BSB, MotoGP, Dakar eller TT-ryttere med resten som haper a v re det. Det er sv rt fa sakte ryttere, og som sadan har hendelsene en tendens til a bli tatt i et tempo der viktige egenskaper og egenskaper pa en sykkel kan overses til fordel for a ta den neste boyningen flatt ut. Og sa var det med Versys 300.

Det var et par uker senere under en langsom pust gjennom Cotswolds pa en lys solskinnsdag, hvor dette ble satt i perspektiv og sykkelens karakter og formal lyste gjennom.

Prov a sykle denne sykkelen fort, og etter en stund kommer du til konklusjonen; hvorfor i helvete kjopte jeg det? Visst, det vil nippe sammen hvis du riper gjennom girene og vikler din hoyre handledd til punktet for n r dislokasjon, og det vil komme ut over lagre hastigheter, men det er bare sa langt borte fra hva denne sykkelen er.

Jeg fant Versys-X 300 nirvana da jeg satte meg i en vei-turtall pa mellom 30 og 50 mph, hvilken hastighet der landskapet du renner gjennom blir viktigere enn veiene du kjorer pa, og du kommer hjem med et rent lisens. Gjor ingen feil her, jeg liker a ri fort, men jeg liker a kjore med touringhastigheter enda mer, det er bare at nar jeg har 1000cc pa handen, finner jeg det tilbudet jeg ikke kan nekte.

Versys er en langsom tur, en avslappet og stressfri sykkel og tur, og nar den blir tatt pa denne maten blir verden mye tryggere, roligere og vel, bare et langt mer behagelig sted a v re. Jeg begynte a merke andedammer og kirker som jeg hadde gatt mange ganger for uten a merke seg, jeg begynte a nyte de smale banene i stedet for a ta dem pa. En form for sunnhet fylte rommet jeg tidligere hadde reservert for rodt take og hatt en av de beste dagene med ridning i lang tid. Fred v re med deg, bror.

Men de utmerkede sengetidene i Versys er ikke feilfri; Setet over tid bekrefter det forste inntrykket at det ikke ville v rt ute av sted under den spanske sporsmalet. Og giringen, det kan v re seks av dem, men fire ville ha gjort jobben like bra. Avstanden er sa kort at forste giret er overflodig, og hvis de hadde gatt glipp av det tredje, hadde jeg ikke lagt merke til det heller.

Det jeg likte var at nar du kjorte i turmodus, hadde sjette gir nok ben til a ta deg fra like under 30mph til 70mph, pluss det var nok oompf a ta meg opp de alpine vendingene i Fish Hill n r Broadway uten a matte bytte ned . Toppkarakterer her, akkurat slik jeg liker det.

En blast tilbake fra Oxford opp M40 bekreftet at mens 300 er godt i stand til a reise pa eller over 70mph, er det ikke et spesielt behagelig sted a v re pa langdistanse lop. Ved 70mph sitter sykkelen pa litt over 8000 rpm, vri den opp til 75mph, og den er pa 9.000 rpm.

Stabiliteten og handteringen ved 70mph er god, men det begynner a fa vibey over 60mph, pluss den ellers gode skjermen begynner a produsere turbulens. Resultatet er en summende gjennom hender, fotter og hardt sete og en stiv buffeting i hodehoyde. Lukk gasspaken tilbake til 50mph og verden kommer tilbake til fred. Kort sagt, hvis du planlegger a gjore langdistanse touring pa noe over 50mph, blir det slitsomt og ubehagelig.

Konklusjon.

Jeg har tenkt lenge og hardt om den nye generasjonen av eventyrsykler som vises pa markedet og bare hvem som skal kjope dem. Det kommer til a v re de som har A2-lisenser som «ma kjope dem» for a v re innenfor loven, men det vanskeligste sporsmalet er hvem som vil «onske» a kjope dem.

Pa noen mater er det lettere a beskrive hvem de ikke passer for; Hvis du leter etter en sykkel som er rask, kraftig, pioner vennlig, har hoyhastighets touring komfort og et prestisjefylt bilde, vil en Versys-X 300 ikke komme pa din liste.

Men hvis du leter etter en god verdi pendler, eller bare ikke kan gjore med vekt, hoyde, storrelse, trusler og bekostning av en storre eventyrsykkel, sa vil Kawasaki v re verdt en testtur.

Dette er en sv rt handterbar sykkel. Det er ogsa mye mer allsidig enn de fleste ville ha deg til a tro nar det gjelder langsom hastighet, ekte verden off-road riding i stedet for ballene ut Dakar-fantasier i hvilke eventyrsykler er solgt. Jeg garanterer at gjennomsnittlig rytter ville ga lenger ned en gnarly lane pa Versys-X 300 enn pa en stor kapasitet sykkel.

Mest av alt, denne sykkelen skal appellere til rytteren hvor hastighet og kraft ikke er et krav for a nyte turen.

ABR Versys-X 300 Verdict.

Som pendler.

Versys-X 300 gir en flott, smidig pendler med hoy oppreist holdning som gir god synlighet. Det er ogsa greit og okonomisk med opptil 70mpg oppnaelig.

Som en weekend turer.

Hvis ideen om touring er tootling i 30 til 50mph rekkevidde, er dette en sykkel som passer deg ned til bakken.

Som en off-roader.

Dette er ingen enduro-sykkel, men det er like i stand til langsom fart, myk off-roading som noen andre eventyrsykkel, og mye mer brukervennlig enn de storre og tyngre maskinene. Det trenger litt a stikke opp med motorstenger, sumpvakt og egnede dekk.

Som en kontinentale road tourer.

Nar jeg tenker pa kontinental vei, tenker jeg generelt pa et fartsfylt langrennsstrek til et sted som er mer interessant, dvs. a bombe gjennom Frankrike til Alpene. Det er langt mer egnede maskiner for det. Nar det er sagt, hvis tiden ikke er et problem & # 8230; Hvorfor ikke?

Som en RTW overlander.

Med forbehold om langsiktig palitelighet – som vi har liten tvil om – har denne 300cc Kawasaki muligheten til a bli en kult RTW slowlander. Det vil v re mye mer overkommelig enn tyngre sykler bor du ta den vanskeligere veien rundt.

Som pilleb rer.

Hvis en pute er en vanlig armatur, og du vil beholde den pa den maten, se andre steder.

Kawasaki Versys-X 300 spesifikasjoner pa et oyeblikk:

Base: 5,149: Urban; 5,549: Eventyr; 5849.

Motor: Fire-takts parallell tvilling.

Forside: 41 mm gaffel 130 mm reise.

Bak: Gassjokk, 147mm reise og justerbar forhandsbelastning.

Bremser: Front – enkelt 2900mm skive med dobbel tykkelse. Bak – enkel 220mm plate med enkeltkledning.

Dekk: Front 100/90 – 19; Bak 130/80 – 17.

Omrade: 250 miles (omtrentlig)

Setehoyde: 845mm (815mm valgfritt)

Utgiver Alun Davies lanserte Adventure Travel-magasinet for 23 ar siden, slik at han kunne klatre i fjellet og kalle det pa jobb. Etter en motorsykkelulykke i 2010 fant Alun seg med litt handhevet fritid der han lanserte ABR-magasinet – en annen av hans lidenskaper.