5 trinn for a skrive rutinen din.

5 trinn for a skrive rutinen din.

Oppfor aktivitetene som vil hjelpe deg med a na malet ditt.

Skriv ut en tidsplan for dag / uke (dette er alle tingene du allerede vet i hjemmet ditt – fra maltidstider til utenforforpliktelser)

Tenk pa blokkene med tid du fortsatt har tilgjengelig (det kan hende du ma tilpasse ting for a fa dine forpliktelser i balanse med det som er viktig)

Fordel passende aktiviteter i de resterende tidsporene.

Poeng a huske.

V r realistisk – mal a gjore mindre, men gjor det du gjor bra. Ikke rush fra aktivitet til aktivitet, ha margin for hendelser (som a bytte bleier og pakke opp en aktivitet)

V r forholdsrettet. Hvis du har for mye planlagt, blir du oppgaveorientert, ikke forholdsfokusert. V r klar til a gripe et forhold oyeblikk nar barnet ditt snakker til deg eller trenger en klem (du kan ikke planlegge disse dyrebare oyeblikkene). For at dette skal skje ma du se rutinen som et verktoy, ikke loven.

Tenk pa at ektemenn trenger? Hva er hans liker? Misliker? Kan du velsigne ham ved a jobbe med dette?

Overvei alle dine barns behov. Hvis du trenger a fokusere pa ett barn i et bestemt oyeblikk, hva kan de andre gjore pa dette tidspunktet? Kan de gjore en aktivitet sammen? Kan de jobbe selvstendig?

Vurder ogsa dine behov. Nar skal du dusje? Les ordet? Tilbring tid med mannen din? Ring en venn?

Tenk pa aktivitetene som allerede er etablerte vaner i familien din (vel, i det minste de du vil beholde!) Maltider Hovedtider Utenfor hjemmeforpliktelsene (Shopping, Kirke, Forretninger osv.) Dette er de bare beinene i var tid som jeg basere alt annet rundt.

Ha utgangspunkt for dagen din. I var familie er det klokken 08.00, men for barna har sitt personlige ansvar (som jeg) som vi ma oppna. Fordi barna vare er eldre, gir jeg dem friheten til a arbeide gjennom disse tingene sin egen vei. Noen liker frokost tidlig, noen liker a gjore sine gjerninger for frokost nar det er mulig. Noen liker a sitte og meditere lenge, noen ber nar de gar pa hunden. Men 8.00 er vart punkt der vi alle kommer sammen. Andre familier har en frokosttid eller en oppvakningstid som utgangspunkt, som vi gjorde da barna vare var yngre. Uansett hva som skjer for familien din, ma det v re utgangspunkt for dagen din. Dette ma kanskje v re ditt forste treningstrinn mens du arbeider for a etablere vaner i familielivet.

Sett det sammen.

Jeg liker Google Kalender – dette gir meg mulighet til a fa en plan for hver av mine barn og sa kombinere hver av disse planene til et familiekart for hver dag eller uke. Jeg kan ha gjenopplivende aktiviteter, men deretter tweak eller avbryte dem med et klikk pa en knapp og skriv ut et nytt / nytt diagram for hver dag. Jeg kan ogsa skrive ut individuelle barns aktiviteter – som mine eldre barn setter pris pa, selv om det ogsa bidrar til a holde mine yngre pa sporet ogsa. Nar de har sitt eget diagram for dagen, begynner treningsprosessen for dem a v re ansvarlig for sin egen tid.

Hvis du ikke liker a bruke et nettbasert program, er en annen losning Microsoft Excel (eller et regnearkprogram). Ikke bli overveldet av dette programmet – det er veldig kraftig med mange funksjoner, men du vil bare bruke rutenettoppsettet. Ikke bekymre deg for alle de andre funksjonene! Bruk innholdsfortegnelsen under knappen «Help» for eventuelle sporsmal du har. Du vil ha et diagram med ukedagene som gar over siden og tider pa dagen gar ned pa siden. Jeg finner det nyttig a ha en kolonne for hvert barn under hver dag – f.eks.

Var Discipleship Rutine.

Mine blokker av tid har endret seg ettersom barna mine har blitt eldre. Da jeg hadde babyer i huset, ble vare klokkeslett bygget rundt maltidstider for noen, og foringstider for babyen.

Da jeg hadde smabarn i huset, ble vare tidsblokker bygget rundt maltidstider og tuppetider.

Na, med eldre barn i huset, er vare tidsblokker fortsatt bygget rundt maltidstider, selv om resten av dagen var er basert pa disippelbehov.

Jeg husker omradene relasjoner, ansvar, gaver og talenter og deretter fagomrader nar jeg bygger dagen min. Det er disse kategoriene, omradene der jeg vil trene barna mine; derfor ma jeg ha tid til a lose disse problemene regelmessig. Dette er i siste instans hva rutinen var er for a gi oss fokusert tid for a takle tingene som er pa hjertet vart.

Her er var kjerneplan for vare studiedager. Jeg tilbyr dette til deg som en mal som jeg oppfordrer deg til a tilpasse for dine familiebehov. Nokkelen er a se at en familie kan leve livet sammen, ditt hjerte kan v re for disipelskap og likevel v re ansvarlig med tiden din.

Wake-up, kle seg, mosjon, hengivenhet, frokost, oppgaver) Waking tid er forskjellig for forskjellige familiemedlemmer.

(Forhold, Ansvar, Intrapersonal, Talenter, Akademisk)

(barna jobber fortsatt pa akademiske omrader, talenter og ansvar, men det er mer selvstendig, ofte oppstatt fra seg selv i motsetning til min retning og undervisning). Det er i denne tiden at jeg hovedsakelig jobber med andre ansvarsomrader i min liv.